Els nens que tenen dificultats d’aprenentatge no són ximples, són nens amb una intel·ligència normal però que presenten dificultats en àrees com la lectura, l’escriptura o el càlcul (dislèxia, disgrafia o discalcúlia). De base neurobiològica, condicionen el bon desenvolupament dels aprenentatges dels nens que els pateixen.
Amb una prevalença del 10-15%, és una de les principals causes de fracàs escolar. Són presents al llarg de tota la vida escolar, influint de forma negativa en el desenvolupament dels aprenentatges. Els baixos resultats juntament amb la manca de comprensió produeixen, a la llarga, problemes emocionals i de baixa autoestima en aquests estudiants.
Si observem dificultats en el llenguatge oral, escrit o matemàtic, baixa capacitat atencional i/o de concentració, mala organització i planificació, dificultat per seguir les normes socials o en el control dels impulsos... entre altres signes, haurem de sospitar de l’existència d’un trastorn i consultar amb un especialista per poder fer un diagnòstic.