Castellví, director de l'Escola La Floresta, explica com ensenyen amb les escoles tancades

Entrevista amb el director de l'Escola La Floresta, que explica com s'han adaptat al tancament d'escoles i com continuen amb el procés educatiu

Tots els centres educatius van tancar les seves portes el divendres 13 de març i no tornaran a obrir fins, com a mínim, després de Setmana Santa. Per saber com s'està seguint amb el procés educatiu i quin paper estan fent les escoles, el TOT parla amb Oriol Castellví, director de l'Escola La Floresta. Explica com està treballant el professorat, quines tasques es dona als alumnes i com és la comunicació amb les famílies.

Més info: Les aules es buiden però l'ensenyament continua

Com vau rebre la notícia del tancament d'escoles?

El dia anterior (12 de març) vam fer una videoconferència amb els Serveis Territorials i se'ns va demanar extremar les precaucions, que la situació es complicava. Però del tancament ens vam assabentar per la premsa. A la poca estona de sortir la notícia, vam rebre un comunicat del Departament que dilluns tancaven els centres. Després, un altre dient que s'avançava a divendres.

Vau tenir poc temps per preparar-vos.

Dijous ens vam organitzar amb la idea que tancaven les escoles el dilluns i estàvem preparant material perquè els infants s'enduguessin a casa. Vam preparar un pla de treball i orientacions de propostes per fer a casa. Però es va avançar tot un dia. El mateix dijous els hi vam donar material imprès amb activitats i orientacions, adaptades a cada curs.

"Si vols que el teu fill faci tasques pedagògiques, el mestre t'ha d'orientar"

Quines tasques se'ls hi dona?

Hem tingut molt debat a les escoles. No sabíem la situació de cada casa i demanar deures o feines, quan no saps la seva circumstància, és difícil. Moltes famílies agraeixen tenir orientacions i fer un seguiment, i altres ens demanen no posar tasques perquè prou atabalats van. Donem orientacions i tasques; però no són deures. Si vols que el teu fill faci tasques pedagògiques, el mestre t'ha d'orientar. Si una família no ho vol o pot fer, en té tot el dret. Les activitats s'avaluen, el mestre ha de dir si està bé o no les coses que ha demanat. Però no ha de servir per a la nota del curs.

En què consisteixen les tasques?

El claustre s'ha organitzat per preparar propostes i tasques que es van enviant a les famílies. A petits i a mitjans, s'estan proporcionant reptes, que poden ser divertits però que tenen objectius com potenciar l'ús de la llengua o el raonament matemàtic. Per exemple, pels més petits, una cosa tan senzilla com lligar-se les sabates, on poden treballar matemàtiques i motricitat fina. Amb els grans, ens hem assegurat que puguin seguir amb els plans de treball. També s'han enviat recursos online gratuïts d'anglès, música o matemàtiques.

"Sabem que hi ha alumnat que no té internet a casa"

Com feu arribar les tasques? Hi pot haver famílies sense internet.

Al primer dia vam donar material imprès amb orientacions i activitats, per assegurar que arribava a tothom. Ara ho fem per mail. Sabem que hi ha alumnat que no té internet a casa, jo he parlat amb les famílies que els hi passa. El mestre s'ha d'assegurar que reben totes les activitats. A les que no tenen correu electrònic, els hi enviem un PDF per Whatsapp.

Com és la comunicació amb les famílies?

Hem enviat mails d'informació generals i tenim un web per comunicacions importants. No hi ha una comunicació diària, però si que anem parlant. No ens havíem trobat mai en una situació com aquesta, l'estructura comunicativa no estava preparada per un cas així.

I si la situació s'allarga?

No crec que es pugui anar més enllà. El mestre connecta amb els alumnes i proposa tasques, però després no pots trucar a la família i dir perquè no ho ha fet. És una circumstància extraordinària.

"La idea que el professor no estigui fent res a casa, no és veritat"

Com us heu organitzat el professorat per seguir treballant?

M'ha sorprès molt que el professorat està actiu tot el dia, pensava que costaria més. Em consta que a les altres escoles també estan molt actius. Els professors s'estan formant constantment i estan buscant material per les famílies. La idea que el professor no estigui fent res a casa, no és veritat.

No s'estava del tot preparat per una situació com aquesta des del punt de vista digital?

En el sector públic no. Podies fer servir eines digitals de Google o empreses privades, però no hi havia una plataforma pública. La competència digital és important per l'alumnat i hi hauria d'haver un entorn digital públic per connectar-se entre els alumnes i les famílies. En un món ideal, si s'hagués de preveure, s'hauria d'haver assegurat que tothom tingués internet.

Què suposa estar dues, tres o quatre setmanes sense classe?

L'impacte és molt menor del que sembla. En una empresa l'impacte és brutal, però en un procés educatiu que va des de P-3 fins a 4t d'ESO, estar dos mesos parat no ha de suposar un daltabaix.

 
Comentaris

Destaquem