Sota el nom 'Creus que has d'anar d'urgències? Truca al 061' el departament de Salut de la Generalitat de Catalunya ha posat en marxa una campanya per fomentar un bon ús de les urgències.
I és que segons dades del departament, les urgències hospitalàries reben unes 9.500 persones diàries, 10.500 en plena epidèmia de grip. D'aquestes, es calcula que un 64% dels usuaris podrien haver resolt el seu problema a un Centre d'Atenció Primària (CAP) o a un Centre d'Urgències d'Atenció Primària (CUAP). És a dir, que es tracta de situacions que no són considerades d'urgència vital o que poden esperar a fer una visita al metge de capçalera.
Per això mateix, des del departament de Salut han posat en marxa aquesta campanya, per tal de conscienciar a la ciutadania de la importància de fer un bon ús dels serveis assistencials, per evitar, entre altres, col·lapsar les urgències als hospitals.
La campanya, també preveu impulsar el servei que ofereix el CatSalut Respon a través del número 061. Es tracta d'un servei format per professionals del món sanitari (metges i personal d'infermeria) que està operatiu les 24 hores del dia els 365 dies de l'any.
'Creus que has d'anar d'urgències? Truca al 061', pretén que els ciutadans truquin al 061 abans d'anar a les urgències de l'hospital. És a través de la consulta telefònica, que l'especialista aconsella a l'usuari què cal fer. D'aquesta manera, Salut confia en augmentar el nombre d'usuaris que facin ús d'aquest servei en casos de consultes mèdiques, que actualment no supera l'11%.
El 2016 CatSalutRespon, a través del 061, va atendre 1.99.981 alertes sanitàries corresponents a 1.473.609 incidents. D'aquests, 595.556 dels casos, el que representa el 40%, es van poder resoldre telefònicament. 878.453 casos, és a dir, el 60%, van requerir mobilització de recursos, fos ambulàncies o d'altres recursos del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM).