Endesa Educa tanca el curs 2015 – 2016 amb un balanç de 20.395 participants en les diferents activitats que ha impartit a Catalunya de setembre a juny. Entre les 824 activitats que la unitat educativa de la Companyia ha realitzat aquest curs n’hi ha des de visites a instal·lacions elèctriques, fins a activitats dirigides per un monitor a la seu d’Endesa a Barcelona, a l’Espai Endesa Educa, o al propi centre educatiu
Entre les activitats impartides destaca, pel seu volum i abast, el taller itinerant PlayEnergy que entre els mesos de març a maig va recórrer un total de 123 escoles repartides en diversos municipis de les quatre demarcacions catalanes.
L’objectiu de la tasca d’Endesa Educa és impulsar hàbits i actituds vers l’eficiència energètica i la sostenibilitat començant des de l’educació. Per fer-ho possible, disposa d’una àmplia oferta d’activitats i tallers que tenen la finalitat d’oferir als centres i escoles recursos educatius fora de l’aula que permetin visualitzar i, d’alguna manera, experimentar conceptes tan complexes com són l’energia, la generació, el consum i l’estalvi.
Aquestes activitats estan dissenyades en funció del currículum educatiu i s’adapten als diferents nivells dels alumnes. Així, els més menuts poden assistir a un conte de titelles on el llamp els introdueix en el món de l’energia. Pels alumnes de Primària i ESO les activitats es plantegen des d’una pregunta a la qual ells han de donar resposta: Com es desperta una bombeta? Com funciona l’electricitat? Què està de moda a les centrals elèctriques? En són alguns exemples. Pels més grans, s’ofereixen visites a les instal·lacions elèctriques.
Aquest és un dels principals atractius del programa, ja que visitar una instal·lació elèctrica, permet als estudiants veure en directe com es produeix i es distribueix l’energia que després consumeixen a casa seva. Al llarg del darrer curs escolar, la central tèrmica de cicle combinat del Besòs ha estat la més visitada, amb 1.953 estudiants. Els centres també tenen la possibilitat de visitar diferents centrals hidroelèctriques, una opció que els instituts i escoles dels voltants d’aquestes instal·lacions valoren especialment. Les tres hidràuliques que han rebut més estudiants aquest curs són la de Canyelles, a la Noguera Ribagorçana; la d’Arties, a la Vall d’Aran i la de Flix, a la Ribera d’Ebre.
Participants
Per nivell educatiu, el major volum de participants en el programa han estat pels alumnes d’Educació Primària (13.583), seguits dels d’Educació Secundària (4.551), Batxillerat i Cicles Formatius (1.306) i Educació Infantil (150). Els altres 805 participants els conformen altres grups.
Dels més de 13.000 estudiants de Primària que al llarg del curs han fet alguna activitat amb Endesa Educa, una gran part, 9.615, són els que han participat en el taller itinerant PlayEnergy. El taller va aterrar a Catalunya el passat mes de març, i fins a finals de maig, va estar oferint a les escoles recursos didàctics, a l’hora que lúdics, per explicar l’energia i l'electricitat. Durant el taller, els alumnes, de 3r i 4t de Primària experimenten què és l’energia, creant-la ells mateixos a través d’uns pedals o veient com es transforma amb un cotxe que incorpora una placa solar.
Mitjançant l’observació d’aquests experiments així com de tots els altres, els alumnes són testimoni del procés de generació que proporciona, com a resultat, l’electricitat. La finalitat de l’activitat és que prenguin consciència de la necessitat de fer un ús racional i eficient de l’energia i per això l’activitat incorpora també la maqueta d’una casa on els estudiants han de marcar els diferents electrodomèstics i distingir la despesa energètica de cadascun d’ells.
A tots els participants de PlayEnergy se’ls convida a participar en un concurs a nivell estatal. Enguany, l’escola l’Antina, de Torredembarra, s’ha endut el segon premi del certamen pel seu projecte de ciutat sostenible Torrenergy.