La santcugatenca Cristina Grau Vílchez ha guanyat la dotzena edició de l'SpinUOC. Aquesta jornada d'emprenedoria i transferència de coneixement organitzada per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) ha comptat amb la presentació de vuit projectes escollits entre més de tres centenars d'iniciatives desenvolupades per membres de la comunitat UOC. Grau va presentar la seva empresa emergent "Twintual", de la qual n'és la directora general, i va guanyar el concurs. La guardonada celebra: "Veure que la gent comparteix els valors que vols transmetre, que ho tangibilitzen i sobretot, que ho necessiten i volen utilitzar-lo, ens ha donat molta força i tenim clar que Twintual serà la nova eina de comunicació digital en aquesta època d'estrès i missatgeria instantània en què vivim". I és que el premi va suposar un impuls per a l'evolució de l'aplicació, ja que li va atorgar una major visibilitat i credibilitat en el sector. A més, ja ha atret l'atenció d'inversors, empreses i col·laboracions potencials.
Actualment, Cristina Grau és enginyera electrònica i en robòtica i treballa com a investigadora en robòtica a la universitat de MIT i està desenvolupant el seu somni: "Twintual". La idea del projecte va sorgir arran de l'estada de la santcugatenca a la Universitat Harvard l'any passat, durant la qual es va adonar que "gestionar la vida professional, personal i digital a la vegada és molt complicat a causa del gran nombre de missatges que rebem per canals com WhatsApp, el mail, LinkedIn o Instagram". Així doncs, va decidir buscar una solució per "redefinir la comunicació digital, reduint l'estrès mentre guanyem temps amb la gent que estimem".
Grau assegura que "així va néixer Twintual" i explica com va sorgir la idea a partir d'aquí: "Em vaig adonar que, encara que les tecnologies existents, com les basades en models de llenguatge extens, eren útils, la seva interacció era neutra i freda. Això em va portar a preguntar-me com podríem solucionar aquest problema de comunicació de manera més humana i eficaç, sense deixar de ser nosaltres mateixos". Gràcies a la seva experiència prèvia en l'aprenentatge socioemocional amb robots, la directora general de Twintual va desenvolupar un prototip que s'entrenaria a partir dels missatges que enviem i rebem i, d'aquesta manera, aprendria el comportament de l'usuari.
Twintual com "la resposta a la comunicació instantània"
Segons la seva creadora, Twintual és "fàcil d'utilitzar". Després d'haver creat diversos perfils (per al treball, per als amics, per a la família...), s'ha de donar accés a l'app als canals que l'usuari utilitza en el dia a dia.
A partir d'aquí, Grau desenvolupa: "Twintual aprèn com t'expresses en cada canal: si fas servir una H o una J per riure, si poses "Hola" amb totes les lletres o no. A més, cada missatge seu va marcat perquè el destinatari sempre pugui saber quan ets tu i quan és Twintual qui respon". Tot i això, l'enginyera remarca que l'usuari és qui té el control i pot ajustar el nivell d'autonomia.
De la mateixa manera, la nova aplicació manté informat a l'usuari i el manté al dia de què ha gestionat. A més, se li poden assignar tasques. Així ho explica Grau: "Per exemple: "Twintual, envia un correu a tal amic i programa una reunió amb ell segons la seva disponibilitat i la meva". Twintual ho afegirà al calendari que combina les teves cites personals i professionals".
Twintual també resumeix converses, fa analítiques sobre les hores dedicades a cada perfil i, en principi, l'ús de l'app hauria de reduir la interacció de l'usuari amb el mòbil. Grau conclou: "És l'eina ideal per decidir quan estar o no connectat".
Propers objectius
Amb el reconeixement d'empreses i inversors en el sector, la startup va sumant passos. Grau explica que estan buscant finançament per fer una primera validació amb usuaris i començar a comercialitzar l'app a principis de l'any que ve amb una subscripció d'accés gratuïta i un pla Premium a mida. A llarg termini, vol "crear un unicorni amb Twintual". Els seus objectius principals són llançar la versió completa de Twintual al Mobile World Congress 2025, expandir la base d'usuaris, obrir-se a mercats internacionals i mantenir i reforçar la privacitat i la seguretat de l'aplicació.
Per a aconseguir-ho, la direcció del projecte vol accelerar-lo per tenir-lo llest per finals d'any i donar força a la campanya de crowdfunding. "Amb la campanya pensem fer un boom i quin honor ser santcugatencs per explicar-ho!" ha conclòs la directora general de Twintual.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.