Segons dades de la UNESCO de l'any 2022, només un 35% dels estudiants de carreres STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques), eren dones. Un percentatge que es redueix a un 28% quan es parla de dones que treballin en aquests àmbits. De fet, només 1 de cada 5 països han aconseguit la paritat de gènere (entre el 45% i el 55%) en quant am les persones que es dediquen al món de la investigació científica.
A Catalunya, d'acord amb les dades compartides per la Generalitat l’any 2022, únicament el 24% de les places d’investigador principal i professor titulat de les universitats és ocupat per dones. Xifres molt similars a la resta de països.
Així és que, si ens focalitzem en els oficis de Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC), l'informe elaborat per l’Observatori de la Igualtat de Gènere de l’Institut Català de les Dones, amb la col·laboració de la Secretaria de Polítiques Digitals de l'any 2022, mostrava que el 66,1% de les persones ocupades al sector eren homes, mentre que el 33,9%, eren dones.
De fet, la presència de dones és particularment baixa en el camp de la tecnologia de la informació i les comunicacions (TIC). Únicament un 3% de dones que treballen es dediquen a una carrera TIC. Per la seva banda Les ciències naturals, matemàtiques i estadística compten amb un 5% de les dones i, en enginyeria i construcció amb un 8%.
A l'Estat espanyol, les dades no són molt més esperançadores, ja que segons una enquesta del 2023 realitzada per l'Espai Europeu de Recerca, només un 7% de les nenes de 15 anys volen dedicar-se a un dels oficis STEM, percentatge que es triplica en el cas dels nois.
11 de febrer
Amb totes aquestes dades, aquest dimarts 11 de febrer se celebra el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència, una jornada que busca promoure la igualtat entre les dones i els homes en el camp de la ciència i la investigació, així com visibilitzar i reconèixer les contribucions de les dones en aquests àmbits.
El 2025 serà el 10è any que se celebra aquest dia després que l'any 2015, l'Organització de les Nacions Unides (ONU) proclamés l'11 de febrer com el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència i com a un objectiu clau en l'agenda 2030. "La ciència i la igualtat de gènere són vitals per realitzar els Objectius de Desenvolupament Sostenible, inclosos en l'Agenda 2030. Desafortunadament, les dones s'enfronten a barreres que els impedeixen participar plenament en aquesta disciplina", argumentava l'ONU.
#Científiques
En relació a aquest dia, en els darrers anys s'han portat a terme diferents projectes i iniciatives per contrarestar aquestes dades i buscar la igualtat en aquest àmbit. A Catalunya destaca #científiques, una iniciativa que va néixer l’any 2019 en el marc del Dia Internacional de la Dona i la Nena en la ciència (11 de febrer) i que té com a objectiu principal visibilitzar i destacar la rellevància i el paper estratègic de les dones en la ciència i la tecnologia, fomentant accions conjuntes entre científiques d’acadèmia i d’empresa.
Per a aconseguir aquests objectius, el programa té la vocació de fomentar una relació més directa o recíproca entre la ciència i la societat, a més d’incrementar la consciència d’aquest col·lectiu i ampliar el seu espai. Per tal de complir amb aquesta idea, una de les iniciatives que es porten a terme és la de l’organització d’unes xerrades per part d’enginyeres i científiques d’entitats públiques i privades a alumnes de 6è de primària i 1r d'ESO per a visibilitzar la seva feina.

Dia Mundial de la dona i la nena a la ciència. Foto: Consell Comarcal del Vallès Occidental.
Dins aquesta iniciativa hi participen un gran nombre d’enginyeres de la companyia HP, situada a Sant Cugat. En concret, en aquesta edició de #científiques, 45 ingenieres d'aquesta companyia realitzaran, durant l'11 de febrer, un total de 34 xerrades en diferents centres escolars. Una de les ingenieres d'HP que participa en #científiques és Ainhoa Gesto, que porta més de 20 anys treballant en el sector.
Així mateix, l'empresa alemanya Boehringer, que té una planta a Sant Cugat, també participa, per sisena vegada consecutiva en la iniciativa #científiques. En total, 15 científiques de Boehringer, realitzaran una sèrie de xerrades divulgatives a escoles de Catalunya.
“Per avançar a una societat més igualitària, és imprescindible donar visibilitat a referents femenins que trenquin els estereotips associats al gènere"
“Per avançar a una societat més igualitària, és imprescindible donar visibilitat a referents femenins que trenquin els estereotips associats al gènere i que inspirin les vocacions científiques i tecnològiques a les joves", reflexiona la directora de recursos humans de Boehringer Espanya, Olga Salomó.
Una igualtat que busquen des de la mateixa empresa. I és que, d'entre els quasi 1.600 col·laboradors i col·laboradores de la farmacèutica a l'Estat espanyol, el 51% són dones, una paritat de gènere difícil de trobar en aquest sector.
El projecte organitzat per la Fundació per a la Recerca i la Innovació (FRI) i el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST) actua sobre tres vessants. Primer de tot, es busca posar en relleu el paper estratègic de les dones en la ciència i la tecnologia, després tracta de crear referents reals i propers de científiques i tecnologies per als nens i nenes i finalment intenta promoure l’accés i la participació igualitària de les dones en la ciència.
En tot el territori català la iniciativa porta:
- 611 investigadores d'entitats públiques i privades
- 501 escoles
- 41 comarques
- 34.575 alumnes
Volkswagen STEM Tour
En el marc del Dia Internacional de la Dona i la Nena en la ciència, els alumnes de 5è i 6é de primària de l’Escola Ciutat d’Alba va rebre la visita de les professionals de l’empresa Volkswagen que els hi van explicar com la tecnologia ha permès a moltes dones desenvolupar la seva trajectòria professional i assolir posicions clau dins l’empresa.
Aquesta visita s'emmarca dins la iniciativa nacional Volkswagen STEM Tour, la qual té l’objectiu de fomentar l’interès per la ciència i la tecnologia en les futures generacions, motivant mitjançant referents femenins en STEM a l'exploració de noves vocacions científiques i tecnològiques.

Iniciativa Volkswagen STEM Tour a l'escola Ciutat d'Alba. FOTO: Cedida
La directora de l'escola, Anna Garrigosa va explicar al TOT Sant Cugat, com els alumnes van participar en una activitat, en la que van dissenyar la maqueta d’un cotxe futurístic que havia de complir amb quatre "característiques essencials": ser accessible per a persones amb discapacitat, oferir una experiència més divertida i amigable, ser sostenible i respectuós amb el medi ambient, i garantir autonomia i seguretat per facilitar la conducció.
"L'activitat ha permès que els alumnes entenguin la importància de fer visibles les figures i les aportacions de les dones en l'àmbit de les professions STEM"
Al final de la jornada, el cotxe que complia millor tots els requisits ha estat imprès en 3D, "donant vida a les idees creatives dels alumnes i fomentant el seu interès per la ciència i la tecnologia".

Iniciativa Volkswagen STEM Tour a l'escola Ciutat d'Alba. FOTO: Cedida
"Aquesta activitat ha estat una oportunitat que ens ha permès reflexionar sobre el paper fonamental que han tingut les dones en la ciència i la tecnologia al llarg de la història, ha explicat Garrigosa, que ha afegit que, a més a més, també "ha permès que els alumnes entenguin la importància de fer visibles les figures i les aportacions de les dones en l'àmbit de les professions STEM".
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.