El debat recentment obert a tot l'estat sobre els deures que les escoles posen als alumnes ha generat divergència d'opinions entre els diferents sectors i associacions de pares i mares d'alumnes.
I és que en els darrers dies la Confederación Espanyola d'Asociaciones de Padres y Madres del Alumnado (CEAPA) ha engegat una campanya per demanar a les famílies que durant els caps de setmana del mes de novembre, els fills no facin els deures que els posen a les escoles.
Una campanya que no compta amb el suport de tots els agents del sector. Des de la Federació d'Associacions de Pares i Mares d'Escoles Lliures de Catalunya (Fapel), deixen clar que "no s'alineen amb les iniciatives que pretenguin manllevar als professionals de l’ensenyament la seva autoritat".
Tal com ha explicat el santcugatenc i president de la Fapel, Josep Manel Prats, pel que fa als deures "nosaltres sempre hem estat a favor d'ells. Crec que han de ser adequats, suficients i personalitzats en la mesura del possible, en el sentit que em sembla forassenyat que un infant de p5 tingui deures, però també m'ho sembla que un alumne de 3 d'ESO no en tingui".
En aquest sentit, Prats considera que els alumnes han de tenir deures "però amb seny i sentit comú, amb la quantitat i la qualitat que es necessita, perquè els alumnes puguin desenvolupar aquests hàbits de treball i responsabilitat que són bons".
Tot i això Prats també considera que "s'hauria de trobar una fórmula perquè els nanos siguin responsables de les seves feines sense saturar-los i sense la necessitat que les famílies vagin de bòlit buscant hores extres per a fer els deures, perquè els nens i nenes també han de jugar, han de tenir lleure, entre altres aspectes que també els forma i els educa".
Una entitat local que no té un posicionament clar és la Coordinadora de les AMPA. En aquest cas, Andreu Giralt, responsable de comunicació de la Coordinadora ha destacat que "sí que és un debat que comença a sonar bastant. Però com a coordinadora no ens hem definit. Potser la pregunta s'hauria de traslladar a cada AMPA per veure si hi ha una preocupació amb els deures, per veure si es pot interlocutar amb els claustres de mestres... És una qüestió molt àmplia i ens és impossible posicionar-nos".
Com haurien de ser els deures?
Des de la Fapel, entenen els deures com a "un element de reforç i de desenvolupament dels hàbits de treball i responsabilitat", per tant, des de la federació consideren que "el contingut d'aquestes tasques és un element essencial i pedagògic que depèn de l'escola, el seu projecte educatiu i en darrera instància del mestre".
Per això mateix, i donada la importància que poden tenir els deures en la formació del caràcter dels estudiants, Prats considera que uns deures per a infants de p5 podrien ser ajudar a casa, parar la taula, ajudar en tasques socials, més enllà de les fitxes, que molts infants d'aquesta edat poden tenir com a deures.
Pel que fa a la durada que un infant hauria d'estar fent els deures, Prats ha remarcat que "si l'estona de deures a casa es transforma en una estona de 3 hores, és una barbaritat".
Els deures i el projecte educatiu de cada escola
Després d'aquest debat que s'ha generat, el qual Prats considera que s'ha produït per "situacions extremes i amb les que potser s'hauria pogut parlar amb el professorat i l'escola directament", des de la Fapel recorden una de les seves reclamacions més destacades, com és el fet que cada família pugui triar l'escola a la qual vol portar el seu fill, sigui pública, concertada o privada.
En aquest sentit, Josep Manel Prats, recorda que amb les jornades de portes obertes que fan les escoles "els pares han de poder preguntar al centre quina política segueixen pel que fa als deures", un fet que pot ser decisiu a l'hora de triar l'escola dels fills.
Incidència de la vaga a Catalunya
Pel que fa a la vaga que proposa la CEAPA, de no fer deures durant tots els caps de setmana de novembre, des de la Fapel consideren que està tenint poca incidència a Catalunya.
I és que la campanya, tal com considera Prats "no és dolenta, està enfocada des d'un punt de vista positiu. No és un tema de no deures, és un tema de més temps de lleure de jugar amb la família...". La CEAPA està representada a Catalunya per la FAPAES, la Federació d'Associacions de Mares i Pares d'Alumnes d'estudis sufragats amb fons públics no universitaris de Catalunya.
Sota el lema 'No a los deberes', CEAPA ha posat en marxa una campanya que pretén que durant els caps de setmana de novembre els alumnes no facin els deures per tal que les famílies puguin gaudir conjuntament dels dos dies de descans. A més, des de la mateixa entitat proposen a les famílies les activitats que podrien fer:
D'altra banda, i pel que fa al col·lectiu dels mestres, des de la Fapel consideren que cal ser curosos, perquè qui queda al mig d'aquest conflicte és "l'autoritat dels mestres. I encara que no es tracti d'autoritarisme, quan deixem als fills a l'escola, l'autoritat sobre aquests l'estem deixant sobre els mestres, i amb aquestes accions li traiem", assenyala Prats.
Per últim, Prats considera que "valdria la pena reconduir aquest debat cap a un punt positiu, com seria el cas del debat relacionat amb la reforma horària. Els pares necessitem temps per a educar als nostres fills i en la mesura que tinguem aquest temps serem més capaços de trobar les solucions al lleure, al temps lliure a les extraescolars".
La campanya de la CEAPA s'ha acompanyat d'un vídeo que reclama que a l'escola falta una assignatura que es diu "el meu temps lliure".