Des del mes de març del 2015, el departament d'Ensenyament de la Generalitat, aleshores dirigit per l'exconsellera Irene Rigau, es va posicionar a favor de l'ús dels telèfons mòbils a les aules, sempre i quan aquest es fes servir com a eina pedagògica per a determinades activitats didàctiques.
Tal com recull el document 'Tecnologies per a l'aprenentatge i el coneixement', elaborat el passat 6 de juny del 2015, Ensenyament obria les portes a què cada centre educatiu decidís permetre l'ús d'aquests dispositius a les aules, a banda de les tauletes, ja implantades en l'educació amb anterioritat tant a primària com a secundària.
L'ús del mòbil prohibit tot i alguna excepció
Tot i que amb alguna excepció, en general, tots els centres educatius de secundària de Sant Cugat tenen prohibit l'ús del telèfon mòbil a les aules. L'IES Joaquima Pla i Farreras, va ser pioner en el seu moment en elaborar un document que regulava l'ús d'aquests dispositius en diversos espais del centre.
Tal com explica Oriol Rodón, Director de l'institut, "nosaltres vam regular l'ús del mòbil conjuntament. Vam decidir entre els alumnes i els professors. Des de llavors s'han reduït molt els conflictes que ens generava no tenir-ho regulat. Ara tenim diversos espais del centre on està permès el seu ús i, la responsabilitat de fer-ho correctament o no, recau sobre ells". Pel que fa a l'ús del dispositiu mòbil a l'aula com a eina pedagògica, Rodón ha remarcat que "nosaltres treballem molt amb tauletes, i, moltes de les aplicacions que tenen aquestes ja les tenen els mòbils, per això mateix el fem servir poc. Ara bé, per activitats com dissenyar una aplicació, aspectes relacionats amb els microscopis, o la classe d'educació física, que han de córrer, sí que els deixem utilitzar-lo".
Per la seva banda, l'IES Arnau Cadell està elaborant un document per regular-ne el seu ús. "Es tracta d'un procés participatiu entre pares, alumnes i professorat per tal d'arribar a un acord d'ús responsable i educatiu", remarca el director del centre, Josep Lluís Serrano. Mentre s'elabora aquest document, al centre utilitzen el mòbil per activitats concretes, sempre dirigides pel professor.
A l'IES Angeleta Ferrer i Sensat, la cap d'Estudis, Cristina Sales, assegura que "l'ús del mòbil depèn de cada professor, tot i que en un principi no es poden utilitzar. Normalment els fan servir per pràctiques al laboratori, per fer una fotografia per alguna activitat o com a diccionari".
Pel que fa a l'hora lliure del pati, Sales ha puntualitzat que "els alumnes de batxillerat poden utilitzar-lo com vulguin, però els de l'ESO ho tenen prohibit". Tot i que en un principi el centre va permetre l'ús de mòbils a tots els alumnes, l'equip educatiu va detectar que els alumnes de l'ESO deixaven de jugar a futbol i bàsquet.
Molt similar és el concepte que tenen a l'escola Thau. Tal com diu el seu Director, Ricard Bahí', "l'ús està totalment prohibit dins el recinte escolar. L'han de tenir guardat dins la motxilla o la taquilla. Tot i això, hi ha activitats que permeten el seu ús. El fem servir en moments puntuals però sempre com a eina d'aprenentatge pedagògica".
Una altra escola que l'utilitzen en situacions concretes és l'Agora International School. Tot i estar prohibit el seu ús, tant a les aules com al pati, la coordinadora del centre de primària i secundària, Nuri Samper, assegura que "a vegades l'usem per treballar sota les instruccions dels professors". En aquest sentit Samper ha volgut remarcar que la decisió de no permetre l'ús d'aquests dispositius recau en diversos motius, com que "dificulta les relacions socials, és objecte de conflictes, poden fer fotografies o vídeos, de manera innocent, i penjar-ho a les xarxes socials sense saber l'abast que tenen aquestes i, per vigilar l'assetjament, que a través de la xarxa és més senzill".
Altres escoles com La Farga, el Pureza de Maria i el Viaró, tenen completament prohibit el seu ús dins les instal·lacions del centre.