Gràcies a la programació, els estudiants poden desenvolupar habilitats d’anàlisi, creativitat i, fins i tot, tolerància a la frustració en fer front als problemes, de tal forma que els aconsegueixen resoldre amb èxit.
En educació cada vegada són més populars la robòtica i la programació. De fet, a poc a poc, s’estan integrant en moltes matèries i en qualsevol nivell educatiu: des d’Infantil (manipulant robots com Bee-Bot), passant per Primària (programant per resoldre exercicis) i fins a Secundària (de forma transversal amb diverses matèries).
Així, la programació fa possible treballar coneixements de ciències naturals o tirar endavant projectes en matèries com història, llengua i literatura o ciències socials. Però la programació també beneficia el desenvolupament d’altres habilitats, com la resolució de problemes. I aquesta és molt important perquè serà de gran ajut per als estudiants durant tota la seva vida.
La programació fa possible treballar coneixements de ciències naturals o fer projectes d’història, llengua...
La relació que hi ha entre la programació i la resolució de problemes s’entén pels processos que s’han de seguir per aconseguir fer les tasques amb èxit: es tracta de desestructurar l’exercici buscant els components mínims, investigar les opcions que modifiquen el resultat i posar-les en pràctica. D’aquesta forma es reforça el pensament analític i el reconeixement de variables que milloren les habilitats de classificació i proporcionen capacitat d’abstracció. Tot i això, aprendre a donar solució als reptes passa inevitablement pel fracàs. Però, podent assajar tantes vegades com ho permeti la motivació i la paciència dels alumnes.