Ainhoa Gesto és enginyera des de l'any 2003 i des de fa ja 8 anys treballa a la seu d'HP a Sant Cugat. Va començar a estudiar enginyeria industrial el 1998 de casualitat. No va ser un tema vocacional, simplement, poc abans d'anar a la universitat, un enginyer li va explicar de què anava la carrera i quines assignatures es feien i, amb aquesta informació, va entrar en aquest món tan masculinitzat.
"No vaig tenir cap referent femení en els meus estudis, ja que la carrera era molt masculina, a la meva classe érem, més o menys, un 20% de dones", recorda Gesto. Una diferència de paritat que es va accentuar encara més quan es va especialitzar en automoció, fins al punt de què hi havia algunes classes on era l'única noia.
Moments durs
Respecte a com van ser els anys en el món laboral, Gesto reconeix que va haver-hi moments durs. Per exemple, en les primeres pràctiques laborals que va realitzar, Gesto comenta com va viure algunes escenes masclistes en les quals li deien que es posés la bata abans de baixar al laboratori "perquè si no els operaris es posaven nerviosos".
A més a més, en els primers anys treballant en el sector de l'automoció l'Ainhoa Gesto recorda com ella "era la rara". Al cap de tres anys va decidir canviar d'àmbit a l'enginyeria eòlica, on hi havia alguna noia més. "En aquest sentit, sempre he estat una mica soleta, encara que per la meva manera de ser no m'ha generat cap trauma. Però, entenc que hi hagi dones que els hi pugui afectar treballar en aquest món tan masculinitzat", reflexiona Gesto sobre la dificultat d'estar en aquest àmbit sent una dona.

L'enginyera Ainhoa Gesto. FOTO: Cedida
Amb tot això, l'enginyera reconeix que, encara que aquest és un món complicat per les dones, les joves no es desanimin en escollir alguna de les carreres STEM si és el que els agrada. "Al final, la d'enginyeria és una carrera amb molt de futur, amb molta diversitat i que t'obre moltes portes", explica.
A més a més, ara, l'Ainhoa ja veu avenços. Considera que les classes ja no són tan masclistes com fa 20 anys i encara que potser el percentatge de dones no ha crescut tant com hauria d'haver-ho fet, les coses estan millor. "Amb les activitats STEM que s'estan realitzant ajudem a les noies que estan estudiant enginyeria o que s'ho estan plantejant", afirma Gesto. A la vegada, l'enginyera creu que això és una carrera de fons, en la que els resultats es veuran d'aquí a uns anys.
Iniciatives
"A HP estem molt compromesos amb aquesta lluita", diu Gesto, que lidera HP STEM For Girls, un equip que cada està fent moltes iniciatives en la promoció de la visibilitat del paper de les dones en la ciència. Alguns exemples són:
Un escape room tecnològic fet per dones que s'envien a les escoles, webinars (seminaris en format web) per donar eines als pares i professors de nens petits per a treballar la importància de trencar els estereotips o una iniciativa en procés de creació que té l'objectiu de fer veure als nens i nenes que la intel·ligència artificial està molt esbiaixada.
#Científiques
A Catalunya, una de les iniciatives que destaca és la de #científiques, un projecte organitzat per la Fundació per a la Recerca i la Innovació (FRI) i el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST) i en el que l'Ainhoa Gesto, junt amb 44 companyes d'HP participa donant xerrades a alumnes de 6è de primària i 1r d'ESO posant el focus en l'educació, "on hi ha una manca molt gran".
"Te n'adones com els llibres continuen sent els mateixos que fa 20 anys, no surten dones", lamenta Gesto, que creu que si al final les dones no tenen referents femenines, ni el suport dels professors, és molt difícil voler estudiar alguna d'aquestes carreres. "Al final quasi tots els professors de matemàtiques, física, química i tecnologia són homes", diu.
Encara amb això, l'Ainhoa està molt contenta de participar en aquesta iniciativa, ja que és una oportunitat de visibilitzar el paper de les dones en la ciència i fer veure que "les enginyeres també són persones normals". Respecte a la pregunta de quin impacte té aquesta iniciativa, l'Ainhoa està segura que tot ajuda. "Hi ha nenes que segur que això els influencia i la prova és que cada cop hi ha més escoles que hi participen", explica Gesto que desitja que, en un futur, alguna nena que sigui enginyera recordi alguna d'aquestes visites i que aquesta sigui la raó per la qual va escollir la carrera.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.