La pacificació del carrer de Joan Oliver, una de les entrades a l'Escola Pi d'en Xandri, molesta al veïnat. L'Associació de Famílies d'Alumnes de l'Escola fa anys que treballa per crear camins més segurs perquè la canalla arribi a classe. Com a part d'aquest projecte, trobem la iniciativa del Bicibus i fer peatonal aquest carrer en el seu últim tram, que acaba en cul de sac. L'Ajuntament de Sant Cugat ha justificat la decisió per "motius mediambientals" en una carta de resposta als veïns.
Les obres van començar el dilluns 27 de desembre i es planteja que finalitzi durant el 2022. Un grup de veïns es queixa que l'Ajuntament "no hagi contactat amb ells" abans de prendre la decisió. "Perdrem 25 places d'aparcament", explica Àngels Galeano, representant dels veïns del carrer de Joan Oliver. "Una cosa tan forta no l'han parlat amb nosaltres, que som els que vivim allí. Els nens venen al matí i marxen, però després on deixem els cotxes?" El grup de veïns ja ha fet circular un vídeo de protesta i preveu més accions futurament.
Inicis del projecte
Aquestes demandes de pacificar l'entorn escolar es poden veure en altres escoles com el Collserola, que diverses vegades ha tallat el carrer per reivindicar que es converteixi en zona de vianants. L'Ajuntament explica que no es tracta d’una actuació aïllada. "S’està treballant al mateix temps en altres escoles on també s’hi ha realitzat i s’hi realitzaran properament actuacions de pacificació". També s'estan duent a terme projectes semblants a ciutats com Barcelona o París.
Toni Pujol, membre de la comissió de sostenibilitat de l'AFA de l'escola, explica que les famílies volen "millorar l'entorn perquè la gent no vingui en cotxe sinó caminant i en bicicleta". Oriol Salvador, president d'aquesta AFA, complementa l'argument: "Volíem intentar que puguin utilitzar els camins a l'escola de manera autònoma. Fomentar l'ús de la bicicleta per sobre del cotxe".
En la implantació d'aquest projecte de camins escolars, les famílies de l'escola es troben amb una problemàtica en una de les entrades: "L'arribada a l'escola pel carrer de Joan Oliver és insegura, afirma Pujol. "I és justament per on arriben els infants de parvulari. La vorera d'entrada per dalt no compleix la normativa d'accessibilitat i hi ha un trànsit continu de cotxes aparcant que estan a nivell dels més petits. Hi havia hagut algun accident i per motius ambientals tampoc és bo".
Problemàtica del veïnat
Jaume Casals, representant dels veïns afectats, s'oposa a l'argument de l'AFA: "És una despesa de diners innecessària per cobrir una necessitat de l'escola que s'han creat ells sols", explica. "Aquesta escola es va dissenyar amb dos accessos fantàstics pel carrer de Santa Teresa i per avinguda de Gaudí. Després van obrir els accessos de Joan Oliver, un carrer que no tenia la vorera preparada. Haurien d'haver resolt el problema internament i no portar-lo a fora".
Des de l'escola defensen que aquest procés de pacificació beneficiarà a tot el barri. "Vam demanar que posessin aparcaments de bicicletes, més bancs, més papereres, més jardineres amb flors..." Explica Toni Pujol. "És una millora de la qualitat ambiental i estètica pel barri. Ens ha sorprès que hi hagi gent que s'hi pugui oposar".
Els veïns afectats denuncien que es van assabentar de la decisió quan ja estava presa. "Vam escriure una carta com a associació de veïns afectats per l'Ajuntament", explica Àngels Galeano, veïna afectada. "Ens vam reunir amb el tinent d'alcaldia, Pere Soler, el regidor de mobilitat, José Gallardo, i l'AFA de l'escola Pi d'en Xandri. Va ser una reunió telemàtica on ens vam queixar que no havíem pogut participar en el procés i Gallardo ens va dir que ens poséssim com ens poséssim això es faria". L'Ajuntament especifíca a la carta de resposta al veïnat que es va avisar del projecte "fa uns mesos" i es va fer una reunió amb les diferents parts el 30 de novembre.
L'AFA considera que hi ha zona verda per aparcar "de sobres per als veïns i s'ha ampliat recentment amb més de 40 places". Oriol Salvador lamenta la situació amb els veïns. "Em sap greu perquè no volem tenir mal rotllo, hi volem conviure. Però no hi ha gent que faci tants moviments en aquell carrer com les famílies de l'escola. I el regidor ho ha dit molt clar: no és per la reivindicació de l'AFA només, és política d'aquest govern pacificar les escoles", explica. "Posen per davant 25 places d'aparcament davant del benestar de 150 famílies i el d'ells també".
Les obres, ja en marxa
Les obres ja estan en marxa i difícilment es podrà canviar el projecte. "L'AFA no representa a totes les famílies, nosaltres hem parlat amb algunes i la setmana passada no sabien que existia aquesta iniciativa", explica Jaume Casals, representant dels veïns afectats. "Els vam dir a l'Ajuntament que enteníem que s'havia d'adaptar el carrer a la seguretat, però que es podia fer per altres vies i no ens van tenir en consideració. No hi ha hagut oportunitat de debat ni de consens. Sent una minoria ja tindríem dret a debat, però és que no ho som".
Aparcament per als veïns
Els veïns que no puguin entrar el cotxe a un pàrquing privat hauran de deixar-lo a partir d'ara al carrer del costat. Àngels Galeano lamenta la situació d'un veí concret: "Hi ha una plaça d'una persona minusvàlida en aquest carrer de Joan Oliver, la té al costat de casa seva. Ara l'han tret i l'han posat al carrer de Santa Teresa. Al carrer de Mariner també faran obres. Volen que fiquem els cotxes als núvols! És una zona residencial", denuncia. "Hem trigat molt a tenir una zona verda i quan l'aconseguim ens la treuen".
"Si tens dos cotxes, un l'has d'aparcar fora i no hi ha espai", relata Jaume Casals. "El regidor de mobilitat, José Gallardo, va dir que si teníem més cotxes dels que podíem aparcar dins de casa era el nostre problema. No és forma de dirigir-se al ciutadà. Els paguem perquè ens donin servei".
Resposta de l'Ajuntament
L'Ajuntament de Sant Cugat va respondre a la instància de rebuig presentada pel veïnat afectat del carrer de Joan Oliver. "Actualment l’espai públic està destinat en més d’un 70% a l’ús del vehicle privat. Aquest repartiment de l’espai és totalment injust i cal fomentar un repartiment més equitatiu prioritzant els desplaçaments a peu, en bicicleta i en transport públic col·lectiu així com la recuperació dels carrers per a les persones", relata el document. "A l’entorn de les escoles aquesta necessitat encara és més urgent i necessària, per la seva salut i també perquè l’educació per la mobilitat és un instrument clau per canviar la mentalitat en favor d’un model sostenible que transmeti valors i actituds de civisme, tolerància i respecte envers els espais urbans col·lectius".
Un projecte que ve "per tirar endavant"
"Jo crec que això ha vingut per tirar endavant i en uns anys coneixerem les ciutats d'una manera molt diferent de com ho fem ara, on es prioritza l'ús del cotxe per arribar a tot arreu", argumenta el president de l'AFA de l'Escola Pi d'en Xandri, Oriol Salvador. "D'aquí a uns anys en farem creus que ens costés tant fer aquest tipus d'actuacions. Crec que molts dels que ara estan en contra estaran a favor de sortir de casa i trobar un carrer on només entren i surten ells dels seus aparcaments privats. Jo el carrer de Santiago Rusiñol l'he conegut amb cotxes i avui en dia ningú s'ho plantejaria. Les ciutats s'han fet per a les persones, no per als cotxes".
El Govern de Sant Cugat també es partidari d'aquesta idea: "En els darrers anys estem vivint un canvi de paradigma del model de ciutat i estil de vida que fomenti la proximitat i, per tant, redueixi la dependència dels mitjans de transport més contaminants", ha justificat en la carta presentada als veïns del barri. "L’assoliment d’aquest model només és possible amb la realització conjunta de moltes actuacions".
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.