Sant Cugat té 36 alumnes accelerats dels gairebé 20.400 alumnes que estudien a la ciutat, segons dades del departament d'Ensenyament. L'acceleració, que ha de ser aprovada pel departament, es produeix entre aquells estudiants diagnosticats amb altes capacitats intel·lectuals i que per les seves necessitats educatives necessiten avançar de curs. I és que si aquest col·lectiu de nens i nenes no s'acompanya durant l'edat escolar amb un pla individualitzat sovint poden acabar en fracàs escolar.
Es calcula que el 2% de la població té altes capacitats, és a dir, que formen part del grup de persones que tenen un coeficient intel·lectual de 130 o superior. De traslladar a Sant Cugat aquesta dada significaria que uns 408 nens i nenes poden tenir una superdotació, tot i que es desconeix la xifra real. A més i segons les dades del Ministeri d'Educació, Cultura i Esports el 90% de l'alumnat en el curs 2014-2015, estaven sense identificar, una dada que presumiblement no ha variat significativament en el curs actual.
"Encara hi ha molta desinformació i desinterès per detectar aquests casos", indica Carme Cadevall, psicopedagoga experta en altes capacitats. La santcugatenca, mare de dos fills diagnosticats amb altes capacitats, alerta que "els centres educatius no estan preparats i molts no posen interès a formar-se en aquest camp, ja que van saturats i curts en recursos, caldria més conscienciació des de les direccions dels centres, ara per ara encara hi ha una manca d'interès per diverses raons".
L'experta afegeix que encara que a nivell del col·lectiu educatiu s'ha fet passes endavant, aquests són insuficient i que encara s'arrosseguen molts prejudicis i mites. Cadevall recomana que si es tenen dubtes que un alumne pugui tenir altes capacitats s'avaluï i s'acompanyi, ja que ha vist casos de nens i nenes amb altes capacitats "que pensaven que no valien per res, fet que els havia comportat baixa autoestima i moltes problemàtiques".
722 infants accelerats en el conjunt a Catalunya
La xifra d'alumnes que estudien en cursos superiors als que els hi correspondria per edat en el conjunt de Catalunya, amb un total de 722 nens i joves dels que 319 van a primària i 403 a secundària, encara està molt lluny d'assolir la realitat, ja que la majoria d'estudiants amb altes capacitats no estan diagnosticats.
El baix nombre d'alumnes accelerats a Catalunya en comparació amb altres zones de l'Estat espanyol respon, segons Ensenyament "al model d’atenció educativa que s’implanta, ja que el centre abans d’aplicar aquesta mesura excepcional ha d’aplicar altres mesures per garantir l’atenció a les necessitats dels alumnes amb altes capacitats".