Teresa Vilardaga: "La tornada a l'escola s'ha de prendre amb bon humor"

El 12 de setembre començarà un nou curs escolar després de les vacances d'estiu. Amb ell, tornen les obligacions, els horaris i la rutina del dia a dia

Després de les desitjades vacances d'estiu arriba el moment de tornar a casa i preparar-se per la tornada a la rutina. Què suposa aquest moment per als infants? El TOT Sant Cugat ha entrevistat a Teresa Vilardaga, Psicopedagoga i que compta amb diversos màsters, entre ells un en Neuropsicologia infantil. Vilardaga forma part de l'equip de professionals d'UNDEV (Unitat de Neuropediatria pel Diagnòstic de l'Escolar). UNDEV està vinculat al municipi des de fa anys amb alumnes de diverses escoles de Sant Cugat.

Com afecta l'estiu als infants?
D'entrada amb felicitat. Es baixa molt el ritme d'obligacions i es guanya en temps d'oci amb família i amics. Això s'acostuma a viure bé. Però sí que és veritat que es trenquen força les rutines i els horaris. Per això, generalment, és fàcil que al setembre toqui posar de nou ordre, reconduir horaris i hàbits.
 

Quants dies tarden els infants a habituar-se a l'hora de tornar a l'escola?
Amb una setmana o 10 dies ja ho tenim. Jo sempre recomano que quan tornem de vacances es vagin restablint amb calma les rutines. Poc a poc i amb bon humor per tal d'entrar gradualment al compliment d'horaris, treball i esforç que el nou curs requereix.

Pot ser traumàtica la tornada a l'escola?
Pot ser-ho si no tenim cura de modelar el retorn a les obligacions amb psicologia positiva. És bo fer-los veure que es té l'oportunitat de creixement, de formació, de fer amics. Això requereix reprendre horaris, seguir unes rutines de dilluns a divendres i endreçar-nos de nou. Donar pes al valor de l'esforç, i tot plegat és més significatiu per a l'infant si se li transmet amb bon humor i bon estat d'ànim. Certament som molt afortunats de tenir tantes oportunitats i experiències!

Què podem fer els pares per facilitar la tornada a l'escola?
Podem fer moltes coses, però penso que és molt important entrar a la vida endreçada gradualment. Vull dir que, d'un dia per l'altre, no vulguem que els nostres fills respectin els horaris de descans, d'ús de pantalles, d'alimentació sana, d'ordre, d'organització, de tasca personal o d'activitat física, perquè aconseguim que visquin el setembre malament, massa pressionats des de l'inici i amb risc de perdre la motivació.

Comencem per exemple anant a dormir més aviat. Després podríem seguir endreçant els horaris dels àpats...
Acompanyem, incentivem (espaiades en el temps) una a una les fites a assolir. Posem criteri, 'eduquem en fred', sense explosions. Així guanyarem en consistència i possibilitarem el manteniment de la calidesa dins el nucli familiar que és vital pel respecte que requereix la convivència.

I pel que fa a la tecnologia, com les tauletes, si durant l'estiu se n'ha fet més ús, com podem tornar a la normalitat?
És normal que durant les vacances els donem més llibertat amb l'ús de les tecnologies. Però hem de vigilar molt perquè hi ha infants que exclusivament gaudeixen del seu oci si estan connectats. Si veiem molta dependència i molta irritabilitat, recomanem disminuir significativament l'exposició i desenganxar-se durant un període de temps.

En alguns casos on hem pogut observar conductes desadaptades, amb marcada irritabilitat vers la figura de l'adult, hem tallat d'arrel i s'ha fet en paral·lel un treball cognitiu-conductual amb el noi/a.

Ara bé, si em permets, jo sempre explico que així com amb l'alimentació seguim uns horaris i no sempre estem menjant ni picant (i en general menjar també ens dona plaer) doncs amb la tecnologia també cal respectar uns horaris, unes pautes d'ús i no ús. 'dieta equilibrada'. Amb tot, espero que tothom tingui una bona entrada al nou curs! 

Més informació
 
Comentaris

Destaquem