El futur barri de Ca n'Ametller, l'última gran zona per construir a Sant Cugat, va prenent forma. Es tracta d'un sector de més de 60 hectàrees que comprèn Can Cabassa, Can Mates Oest i Can Fontanals. L'Ajuntament de Sant Cugat va posar en marxa el procés per definir el nou barri, després que grans propietaris presentessin un pla per construir 1.400 habitatges a Can Mates Oest.
Amb l'objectiu de desenvolupar el nou sector amb consens ciutadà, el Consistori va posar en marxa un procés participatiu entre la ciutadania, promotors immobiliaris i experts. Després de quatre trobades, s'han recollit 250 propostes que han d'ajudar a dibuixar el futur de Ca n'Ametller. La sostenibilitat i l'habitatge assequible són els dos principals conceptes que es volen potenciar.
Sector aproximat on es construirà el nou barri de Ca n'Ametller FOTO: Google Maps
Quants pisos es construiran i de quina alçada?
Una de les grans incògnites és quants pisos es construiran a Ca n'Ametller. El govern municipal no ha donat detalls al respecte, però el Pla d'Habitatge Assequible de Lloguer preveia l'edificació de 2.200 pisos de lloguer protegit en aquesta àrea. La voluntat de l'Ajuntament és que el 50% dels nous habitatges siguin de lloguer protegit. És a dir, si es segueixen aquestes dades, podria tractar-se d'un barri amb més de 4.000 habitatges. "S’entén que es pugui créixer, però tampoc interessa un creixement massiu", explica el regidor de Participació, Marco Simarro, sobre algunes de les reflexions que es van extreure de les trobades participatives.
La fesonomia és una de les altres qüestions a abordar, amb conceptes com l'alçada o la densitat dels edificis i que han generat molt debat en projectes com Ragull Centre. Marco Simarro assegura que no es preveuen edificacions que no siguin equiparables a les existens en altres zones de la ciutat com Volpelleres o a la rambla del Celler. "Es preveu una mínima compactació i densificació, però gens aliens al que és Sant Cugat en barris preexistents", afegeix Simarro, que també fa referència a les alçades: "Es resol en planta baixa i, moltes vegades, poques plantes per damunt".
Sigui com sigui, totes aquestes qüestions estan obertes i s'han d'anar definint en els pròxims mesos. Tot i això, un consens clar compartit pel govern és la necessitat que té Sant Cugat de disposar d'habitatge assequible i accessible. Un factor que també hi influirà és el finançament, ja que la construcció de determinades infraestructures per part dels propietaris passarà per la rendibilitat que puguin treure de les edificacions. A més, cal dir que la construcció del barri no serà de cop, sinó que s'anirà fent per fases.
La ciutat dels 15 minuts
Deixant de banda la forma i quantitat d'edificis, el procés de participació ha servit per posar de manifest la filosofia i valors que haurà de tenir el nou barri de Ca n'Ametller. Conceptes com la sostenibilitat, la mobilitat neta i la combinació d'usos (residencial, serveis, comercial o econòmic) són tres pilars fonamentals.
"Hi ha un concepte molt clar, la ciutat dels 15 minuts, que fa referència a aquells espais urbans que tenen a l’abast gairebé tot a quinze minuts a peu. Pots anar a peu per qualsevol necessitat com anar a comprar, a l’escola, a serveis o equipaments. Així no depens d’una mobilitat carbonitzada i té incidència en termes de sostenibilitat i ecològics", destaca Marco Simarro. Així, la voluntat és que el futur barri combini, per exemple, habitatges, botigues de primera necessitat, escoles o serveis sanitaris: "Acaba donant vida i solucions a les necessitats quotidianes".
Un barri sostenible
Aquesta construcció permetrà avançar cap a un barri sostenible, reduint la necessitat d'utilitzar el cotxe i fent més factible la mobilitat a peu. Però no és l'única qüestió sobre sostenibilitat que s'ha treballat en el procés participatiu. La ciutadania ha proposat promoure edificis autosuficients i de consum gairebé nul, energies renovables, preservar el cicle de l’aigua, impulsar connectors de biodiversitat (com la riera de la Guinardera), potenciar la infraestructura verda amb espais més naturalitzats i la bona connexió del transport públic..
Unes de les propostes més ambicioses sorgides dels grups de treball són la transformació de la carretera de Rubí en una avinguda metropolitana amb transport públic i eix cívic i la cobertura de part de les vies de Renfe. Tot plegat per fer un barri sostenible, que el govern municipal defineix com a Ecobarri.
Quan es començarà a construir?
El projecte del nou barri de Ca n'Ametller es troba tot just en una fase embrionària, en els treballs previs a modificar el planejament urbanístic. Ara s'està a l'espera de rebre els estudis i informes tècnics del mateix Ajuntament de Sant Cugat i de l'agència pública Barcelona Regional. Amb aquests anàlisis i les propostes ciutadanes, es definirà la modificació urbanística, que el govern vol aprovar inicialment abans d'acabar el mandat el 2023.
"És molt complciat de saber el calendari, depèn de les inversions dels propietaris privats que ocupen la zona", explica Marco Simarro, que destaca la importància del treball participatiu: "Creiem que és important tenir aquest debat a l’inici, perquè hi hagi un consens polític i ciutadà".
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.