Els veïns de la Floresta decidiran com seran les noves places de Pere Planes, del Pont del Diari i del Centre en el marc d'un procés participatiu que ha engegat l'Ajuntament de Sant Cugat. La idea del Consistori és que siguin els florestans els qui des d'un bon inici facin les propostes de com volen dissenyar aquestes tres places, on l'objectiu és que els veïns recuperin espai a la via pública que a dia d'avui està ocupat pel trànsit. I és que el poc ús que en poden fer els florestans d'aquestes places és una característica comuna. D'aquesta manera l'Ajuntament engega la 2a fase del Pla de Millora de la Floresta, centrada en passatges i places. El pressupost per aquest 2016 és d'un màxim de 400.000 euros.
"Volem que des d'un inici la gent faci una pluja d'idees sobre què fer a les places", va explicar el comissionat de Participació Ciutadana, Joan Puigdomènech, durant la presentació del procés als florestans aquest dimecres, 28 d'octubre. A més, Puigdomènech va mostrar la seva voluntat en "superar anteriors situacions" difícils relacionades amb la participació ciutadana a la Floresta. En el torn en què els veïns van començar a mostrar les seves idees, es va destacar el fet de poder recuperar l'ús per les persones de les places. Entre altres, es va proposar pensar en àrees per a nens.
Per Puigdomènech, és positiu que el projecte de remodelació de les tres places sorgeixi de les aportacions veïnals, ja que "un tècnic en un despatx potser no coneix" les necessitats del barri. L’objectiu d’aquesta iniciativa és facilitar la participació de les associacions i el veïnat del barri per tal d’incorporar les seves propostes i aconseguir així que el projecte resultant compti amb el màxim consens possible.
Com serà el procés?
Com a punt de partida del procés participatiu s'estableix una primera sessió (7 de novembre) que consisteix en una visita amb els veïns als tres espais, acompanyats per tècnics municipals, per conèixer la situació actual, poder informar-se i preguntar sobre el terreny.
Amb la informació recopilada sobre el terreny i les aportacions ciutadanes, el 14 de novembre es convocarà als participants a una reunió en format de taller per establir una diagnosi col·lectiva sobre cadascun dels 3 espais urbans. La finalitat és conèixer els diferents punts de vista sobre un conjunt d’aspectes o temes com ara voreres, passos de vianants, contenidors, enllumenat, parades de bus, circulació, senyalització... La tercera sessió es farà el 24 de novembre i serà una trobada orientada específicament a generar propostes que donin resposta als problemes registrats; sempre tenint en compte els aspectes tècnics.
Al gener, la llista d’aportacions rebudes, juntament amb la diagnosi, se sotmetran a un treball d’encaix dels tècnics municipals per tal que elaborin propostes globals viables tècnica i econòmicament. Un cop feta la valoració tècnica i econòmica per part dels serveis tècnics, es convocarà una sessió de retorn per explicar la viabilitat de les propostes i, si és necessari, es demanarà als participants que les prioritzin segons la seva importància o grau de necessitat.
Peculiaritats de les places
L'Àrea Metropolitana juga també un paper destacat en aquest procés participatiu assumint els costos de la redacció del projecte executiu, la direcció d’obra i la coordinació de seguretat. Un arquitecte escollit per aquesta institució va exposar davant dels veïns les característiques de les tres places a remodelar, així com les limitacions que presenten alhora de pensar una reforma. Una conclusió comuna és que els vehicles tenen molt més pes. Al Pont del Diari, l'espai pel trànsit és del 70%; a la plaça de Pere Planes, del 85% i a la del Centre, del 80%. "Hem de recuperar un espai públic que es pugui aprofitar. El vianant ha de ser la prioritat", va indicar Pere Cabrera.
La proximitat amb el Parc de Collserola, la dispersió dels diferents punts de trobada i la mobilitat obligada que provoca, els pendents i la limitació espacial de les zones són aspectes que també incidiran en el disseny de les places. Totes tres destaquen perquè són punts on el trànsit és elevat i són cruïlles de molts carrers, aspectes que també s'hauran de tenir en compte.
Cabrera va presentar tres exemples de reordenació de les places, a partir dels quals els veïns decidiran el mobiliari urbà, la distribució i altres aspectes que acabin conformant les noves places.