Les expropiacions de zones verdes continuen costant milions d'euros als santcugatencs. Si el mes de setembre l'Ajuntament ja va haver de fer front a una expropiació de quatre milions d'euros, ara la història es repeteix i Sant Cugat ha de pagar 1,7 milions a cinc propietaris per cinc sentències en ferm que així ho determinen. El Ple municipal del mes de novembre aprova aquest dilluns, dia 16, una modificació pressupostària per poder fer front a l'expropiació.
La indemnització ve determinada pels jutjats, ja que des de l'Ajuntament de Sant Cugat s'opta per la via judicial per aconseguir pagar el menys possible; en lloc d'arribar a acords amb els propietaris. D'aquesta manera, els 1,7 milions d'euros que ara ha de pagar l'Ajuntament corresponen a cinc sentències en ferm. La parcel·la amb una indemnització més alta són 542.000 euros i la més baixa es queda amb 121.000 euros.
Problema amb història
La problemàtica de les zones verdes ve de lluny, quan els anys 50 aquestes parcel·les es van qualificar de sòl urbà, de manera que els propietaris les van comprar per edificar-hi. Amb el Pla General Metropolità del 1976 es va canviar el seu règim jurídic i aquelles on no hi havien construït es van etiquetar com a zones verdes. Això va passar perquè ciutats com Barcelona, Badalona o l’Hospitalet no disposaven d'espai per a zones verdes, que es van passar a ciutats de més a la perifèria com Sant Cugat.
En aquest context, es va establir que els propietaris que tenien una parcel·la on s'havia perdut la possibilitat d'edificar, se’ls donava l’opció de demanar l’expropiació forçosa i la consegüent compensació econòmica pels seus terrenys. Es va determinar que eren els ajuntaments qui havien de fer front a les indemnitzacions. De fet, han estat nombroses les vegades que des de Sant Cugat s'ha demanat a l'Àrea Metropolitana que compensi tota la inversió que ha hagut de fer l'Ajuntament per fer front a les expropiacions.
I és que segons havien dit responsables d'urbanisme de Sant Cugat, la factura per indemnitzacions que haurà d'acabar de pagar el municipi pot ser de 40 milions d'euros.