Impulsada per Escoles Coeducatives, durant l'anterior mandat municipal es va realitzar una diagnosi de gènere a les escoles i instituts públics, de la mà d'una entitat experta. És fer una fotografia per copsar en quin estat es troben els centres quant a sexisme, racisme i classisme. El que es pretén, no és "culpabilitzar", és saber com estem i que hem de fer perquè l'escola, com qualsevol altre estament social, deixi de reproduir i fomentar desigualtats.
I com es fa? Amb qüestionaris i entrevistes a mestres, famílies, monitoratge. Però sobretot preguntant directament a infants d'últim cicle de Primària i alumnat d'instituts. I això ens agrada molt. Per primera vegada sabem què en pensen i què viuen en el seu dia a dia als centres escolars.
Això que pot semblar una novetat a casa nostra, fa anys que es fa a Suècia. Anualment (sí, sí, cada any), els ajuntaments de les diferents poblacions es responsabilitzen directament de passar uns qüestionaris a l'alumnat, que respon de forma anònima, per detectar casos d'assetjament, discriminacions, etc.
Aquí, també l'alumnat dels centres educatius públics de Sant Cugat pateix situacions racistes, classistes i de desigualtats econòmiques, sexisme, i homofòbia. No ho diem nosaltres, sinó els resultats de les diagnosis.
Des d'Escoles Coeducatives, Coordinadora de Comissions de Gènere, Coeducació i Feminismes de les 12 escoles públiques, on hi ha mestres i famílies, demanem que aquest nou mandat municipal reculli els resultats i es posi a treballar de manera efectiva i amb dotació pressupostària, amb accions concretes, i de la mà de la comunitat educativa, per revertir què viuen i pateixen infants i joves.
Tot el que no sigui això, serà fum.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.