El Black Friday és un exemple de consumisme que porta el planeta a límits insuportables i que en molts casos són una estafa. Un amic em comentava que el 10 de novembre va trobar una oferta de mobles de jardí per 2.999 € i el mateix joc, en Black Friday, l'havien rebaixat de 4.500€ a"tan sols 3.499€.
Segons Greenpeace, aquest model de consumisme, que ha fomentat el sector de la moda de comprar i llençar roba, ha superat l'escala que el planeta pot suportar i segueix creixent, així com els seus impactes ambientals. Cal dir-li a la gent que no compri més del que necessita. El panorama de la contaminació tèxtil és desolador, només un 4% de la roba s'aprofita després de fer-la servir, la resta acaba en abocadors després de viatjar milers de quilòmetres. Tones de roba de segona mà acaben en enormes abocadors d'Àsia i Àfrica.
Han aconseguit que deixem de ser ciutadans per convertir-nos només en consumidors, tot propiciant la gran concentració de capital en mans de les empreses tecnològiques (Alphabet/Google, Amazon, Apple, Meta/Facebook i Microsoft). Segons Varoufakis, en el seu llibre Tecnofeudalisme, el capital productiu, que es nodria de la plusvàlua generada pels treballadors assalariats, està mutant a "capital de plataforma" que no maneja productes sinó comportaments.
Les grans empreses tecnològiques inciten milers de milions de persones a realitzar un treball no remunerat que incrementa el seu capital fins a nivells grollerament indecents mentre que la majoria de les persones d'aquest planeta pateixen penúries per subsistir.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.