No fa gaire es va publicar un estudi que situava Sant Cugat al capdavant dels municipis de Catalunya on l'atenció comercial en català és més alta. És a dir, el municipi que més s'ajusta a la famosa divisa de Josep Pla: «El meu país és aquell en què, quan dic "bon dia", em responen "bon dia"». Però tenint en compte la situació actual de la llengua, amb una davallada alarmant del seu ús social, seria ridícul que ens vantéssim de ser la part menys malmesa d'un conjunt greument malalt.
La Plataforma per la Llengua informa que el nombre de denúncies per vulneració de drets ha crescut un 500% els darrers vuit anys i que "el supremacisme lingüístic castellà és una de les causes de descontentament". A Sant Cugat són molts els establiments que incompleixen la Llei de Política Lingüística, que diu que tant els rètols com les comunicacions han de tenir el català com a llengua preferent. I també hi ha bars amb cambrers que no entenen el català o que són hostils als clients que el parlen.
Davant d'això, la regidoria de Política Lingüística, a càrrec de Núria Fernàndez, ha creat un "espai de comunicació per protegir la llengua catalana i els drets lingüístics dels catalanoparlants" en forma de bústia electrònica que recull les denúncies dels ciutadans que hagin sofert alguna discriminació. Només cal omplir un petit formulari amb nom, cognom, telèfon, correu i explicació dels fets. Em sembla una iniciativa molt positiva per combatre la indefensió.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.