Denunciem els ressalts

Com si fos la plaga de llagostes a la Bíblia, per Catalunya s'està estenent un virus del qual difícilment en surtirem. Una plaga que afecta gairebé tothom, que és present a tots els municipis i que pren formes ben estranyes i diverses. Ens costa diners i, en alguns casos, fins i tot la salut

No estic parlant de cap animal ni cap malaltia, no. Em refereixo als ressalts (el que tots coneixem com els salts dels collons que ens fan frenar pels carrers fins a aturar-nos pràcticament). Poca broma amb el tema. A Sant Cugat, se'ls hi ha anat la mà amb la broma i s'han passat.

Primer de tot cal destacar els ressalts totalment inútils com el que acaben de posar al carrer Bergara just abans d'un stop. Si ja s'ha de frenar obligatòriament, que m'expliquin per què posen una banda elevada d'aquestes. Un altre tipus són els ressalts en les pujades, com és el cas del carrer de Villà, on amb prou feines avança el cotxe. Més: els ressalts invisibles, que són aquells que no tenen cap mena d'il·luminació, com és el cas del passeig Bilbao de Mira-sol, i són assassins de suspensions i rodes de vehicles. També trobem les piscines, en els quals, com el de la rambla de Ribera, necessites un submarí per travessar-los quan plou. I després, directament, hi ha els Pepes de les carreteres, aquells ressalts en els quals has de frenar, sortir del cotxe, apujar la suspensió 50 centímetres i seguir conduint. Aquest espècimen el trobem a l'estació de Mira-sol.

Tota aquesta fauna urbana, com he dit, té moltes formes diferents i pot semblar que no hi hagi una regulació. Però sí que hi és i cal tenir-la en compte. La normativa només s'aplica a carreteres de l'Estat i per tant, en teoria, no afectaria a carrers de pobles com Sant Cugat. Però, al loro! Segons em va comunicar el director del Servei Català de Trànsit, en el cas d'una denúncia a un ressalt urbà per incomplir la legislació, el jutge es podria emparar en la normativa de les carreteres de l'Estat. I a Sant Cugat no és que hi hagi algun ressalt il·legal, és que és difícl veure'n algun que compleixi la regulació. La llei marca que no es poden inundar d'aigua, no es poden col·locar en carrers amb pendents de més del 7%, no es poden instal·lar en carrers on passin més de 5.000 vehicles al dia (per Rius i Taulet no hi passen?), no poden superar una altura determinada que a Sant Cugat s'han passat per l'arc de triomf, han d'estar il·luminats...Podríem seguir tot el dia amb més exemples que aquí no es compleixen.

Pot semblar una bajanada però per a mi és un tema prou important i a tenir en compte. Som conscients del desgast dels frens i de les rodes, que es veu accelerat exponancialment? Sabem que les suspensions s'acosten més a la seva fi cada cop que passem per un ressalt? Ningú ha vist mai un accident d'un vehicle, sobretot motos, per culpa d'una d'aquestes instal·lacions? És feina de tots canviar-ho i, si ho denunciem, es podrà solucionar. Si no, aquest negoci muntat entre l'administració i els mecànics seguirà.

Segueix @bernatbella al twitter

Més informació
 
Comentaris

Destaquem