Els problemes de lectura són una de les causes principals de fracàs escolar. Entre un 20% i un 30% dels infants a Catalunya tenen dificultats en aquest àmbit.
Els infants s’introdueixen al món de la lectura des de ben petits. En funció de l’escola i del ritme del nen el procés lector és més ràpid o més lent. Normalment, al voltant dels quatre anys d’edat, els infants comencen a conèixer les lletres de l’abecedari i el seu so corresponent i sobre els cinc anys acaben de conèixer totes les lletres i les consoliden mitjançant una lectura de paraules lletra per lletra. D’aquesta manera, a través de molta pràctica, els nens durant el cicle inicial aconsegueixen una lectura global de les paraules, permetent una lectura més ràpida i per tant, una millor comprensió lectora.
No obstant, cada infant té un ritme lector diferent. Tant els pares com els mestres han de respectar els límits del nen i no forçar l’aprenentatge quan encara no està preparat. És molt important no pressionar-los, l’únic resultat que obtindran serà una frustració constant per part del nen, una negació cap a la lectura i rabietes i plors freqüents cada cop que se’ls presenta un llibre.
Abans de pressionar-lo i/o castigar-lo, no dubteu en consultar un logopeda i sol·licitar un diagnòstic exhaustiu de la lectura del vostre fill. Es possible que presenti dificultats lectores i necessiti intervenció logopèdica.
Tot i això, per una bona reeducació dels problemes lectors, no es suficient amb intervenció logopèdica si no que s’ha de tractar també des de l’entorn familiar i l’entorn escolar. Es important, entre tots, motivar a l’infant perquè desperti curiositat i interès per llegir, sent ell el que ens pregunti per les lletres i tingui ganes de conèixer-les.
S’ha d’introduir als nens a la lectura d’una manera lúdica i natural, a través d’objectes que li interessen o li criden l’atenció. No sempre és necessari llegir amb un llibre davant. Per exemple, si a un nen li agraden molt els gossos, començarem ensenyant-li les lletres que composen el seu nom i seguidament, ell mateix ens reclamarà buscar informació sobre els gossos (on viuen, que mengen, que els agrada, rasses...).
És important dedicar cada dia un espai a la lectura. Es molt recomanable que els pares llegiu amb els nens i feu activitats prèvies, durant i posteriors a la lectura. S’ha d’incloure la lectura a la vida quotidiana dels nens sense que aquesta esdevingui una obligació per a ells.