Els hàbits de 0 a 3

A l’escola bressol ens passem el dia insistint en el hàbits de treball, d’higiene, d’autonomia… tot tipus d’hàbits!!

Alguns pares al Sol Solet ens pregunteu per què són tan importants i com treballar-los.

Els hàbits no són més que pautes de comportament, que donem als nostres fills i/o alumnes, que els ajuden, per una banda a estructurar el temps, i la seva manera de fer, a millorar la seva relació amb el món que els envolta i a tenir un millor concepte sobre ells mateixos

Bàsicament tenen molt a veure amb el respecte cap a les persones que ens envolten i cap a ells mateixos. Per això marcarà les seves futures relacions amb la família, els amics... són la base de l’autoestima.

En aquestes primeres edats, els podríem dividir en tres blocs, principalment:

• Hàbits d’higiene i ordre.

• Hàbits de socialització i de treball.

• Hàbits d’alimentació i son.

Els hàbits d’higiene i ordre tenen molt a veure amb la cura d’un mateix i l’entorn que l’envolta, alguns que es podrien treballar a partir dels 4 mesos fins als 3 anys són aquests:

• Col·laborar amb l’adult en el canvi de bolquers.

• Ordenar les joguines cadascuna al lloc que correspon.

• No malmetre les joguines.

• Rentar-se les mans de manera autònoma.

Els hàbits de socialització i de treball establiran les seves relacions amb els altres, ja siguin amics, mestres, germans o pares. Alguns adequats per treballar en aquestes edats serien:

• No agredir els altres.

• Esperar el torn d’atenció de l’adult.

• Compartir les joguines.

• Respectar les produccions pròpies i les dels altres.

Els últims, però també molt importants, són els hàbits d’alimentació i son. Aquests, a més de contribuir a la seva salut física i mental, també estan molt relacionats amb els de socialització i també amb els d’higiene i ordre. Podeu treballar els següents:

• Fer un esforç per anar acostumant el paladar als aliments que no li agraden.

• Mantenir un ritme de deglució adequat, ni massa ràpid ni massa lent.

• Anar-se’n a dormir de manera autònoma.

• Seure correctament a taula i/o a la trona.

• Començar a agafar els coberts necessaris de forma correcta tot introduint la pinça.

• Intentar treure’s les sabates i desar-les al lloc adequat.

• No tenir por a tastar nous aliments.

Cada família prioritzarà aquells que trobi més importants, però com sempre us recomano en tots els aprenentatges en aquestes edats, caldrà constància, paciència i un bon sac de reforç positiu!!

 
Comentaris

Destaquem