És impossible no comunicar. Aquesta afirmació pot semblar fàcil de rebatre però si tanques els ulls i penses en una escena on no comuniques, segur que no ho aconsegueixes. Estàs al tren, estàs en silenci i mires per la finestra. Estàs comunicant? Sí, vas vestit d’una determinada manera, les faccions de la cara diuen que estàs cansat i el diari, el llibre, o l’article que llegeixes diu molt de tu.
Les persones, les empreses, les institucions... tots comuniquen i han de tenir una estratègia per poder comunicar correctament. Les persones que van a buscar feina i van a una entrevista, una empresa que vol promocionar un producte, un ajuntament que vol oferir un nou servei ciutadà. Tots comuniquen i han de saber trobar el camí per aconseguir aquell objectiu; més vendes, més usuaris, una feina, per exemple.
Actualment, amb les noves tecnologies, ha quedat palesa la importància de saber comunicar bé. Qualsevol interferència o mal entès pot generar una crisi de reputació o de vendes difícil de gestionar. Són els “mals” dels social media. Tots estem exposats a tots i per tant cal pensar molt bé com comunicar.
Tant les persones com les empreses han de controlar la seva reputació perquè a la xarxa hi ha espai per a tot. Qualsevol client, qualsevol usuari, pot explicar la seva experiència i compartir amb tothom el seu punt de vista sobre l’empresa, la persona o institució. Per això i perquè el que diuen de nosaltres fa petjada, cal monitorar paraules clau i fer seguiment de marques, de treballadors, de paraules clau del sector, etc.
Qualsevol persona que comenci una estratègia comunicativa, a l'on o a l'off line, haurà de començar per escoltar les audiències i saber quina reputació té actualment. On està posicionat i com el veuen els altres. A partir d’aquí caldrà marcar-se uns objectius i començar a dibuixar les estratègies que ens conduiran cap a aquell objectiu.