Una de les polèmiques inacabables que podem trobar a molts i molts escrits d’opinió és la relació que avui dia mantenen els pares d’un menor en edat escolar, els seus professors a l’escola, i els seus entrenadors a l’esport. Cada cop més el paper d’uns i altres actors en aquest crític escenari es va solapant amb diferents matisos, i contrastats resultats poques vegades positius i en moltes ben negatius. L’educació ha d’arribar primordialment pel que s’aprèn a casa, però no podem oblidar que un munt d’hores al dia tenim els fills bé sigui a l’escola, bé sigui fent activitats complementàries, que pel seu pes i pel tipus de valors que aporten alguns cops és tant o més important com la que rebem a casa.
Pel que fa als professors, és cert que darrerament es viuen episodis increïbles de pares volent participar del procés educatiu del seu fill a l’escola amb una manca total de criteri, d’objectivitat i, precisament, d’'educació'. L’autoritat que ha perdut en alguns casos el professor a l’escola ve canalitzada, sobretot, per la manca de criteri de molts pares en voler entendre quines són les seves funcions i quines les dels educadors professionals.
En canvi es parla molt menys dels entrenadors esportius. I els que fa molts anys que ens hem dedicat a l’esport i coneixem tan la vessant professional com l’amateur i, dins d’aquesta, la de l’escola base, tenim coses a dir del com s’enfoca molts cops un dels apartats educacionals dels nostres fills menys analitzat. A l’entrenador el consideren els pares molts cops una perllongació d’ells mateixos si poguéssin dirigir un equip (pensant en molts casos que són capaços de dirigir-lo...), cosa que passa molt menys amb els professors a l’escola. I això, sumat a les lògiques mancances de molts dels que es dediquen a l’esport base, és el que confecciona el còctel explosiu que pot acabar amb lamentables espectacles que setmana rera setmana es poden veure a camps de futbol, de bàsquet, o de rugbi quan els resultats no quadren amb l’objectiu esperat. Tanganes, insults, menyspreu... Què us he de dir que no sabeu?
Els problemes educacionals a l’esport base venen en la majoria dels casos produïts per l’actitud dels pares i, estranyament, pels propis jugadors. Així com a l’escola la majoria dels alumnes hi són per obligació i si els ho permetessin anirien a fer qualsevol altre activitat, a l’esport base un s’hi apunta perquè vol, normalment perquè li agrada molt l’esport que practica. Per tant, l’esperit amb que estan disposats a entendre un crit, una correcció o una derrota és sempre més positiu que el que poden tenir a l’escola entre setmana.
En canvi amb els pares succeeix el contrari: entre setmana no poden assistir a les classes, però en canvi són capaços d'empassar-se entrenaments sencers, ja no diguem els partits, i com no, d’opinar sobre el que hauria de fer el seu fill, els seus companys, o en molts casos el seu entrenador. I en la majoria de les disputes s’obliden que el menys important és el resultat esportiu, mentre que altres aspectes com són la cultura de l’esforç, l’idea d’equip, el 'fair-play', o la companyonia estan molt per sobre del que és únicament guanyar o perdre.
Tristament, per conduir un vehicle o per obtenir un títol universitari has de passar per uns quants exàmens i, en canvi, per ser pare no t’evalúa ningú... Potser en un futur a les escoles esportives haurem de posar entrenadors per a pares. I en lloc de fer-los córrer pel camp, els asseurem a una sala i els explicarem allò que sembla que no han après encara. Segur que els jugadors d’aquell equip ens ho agrairan...
Pel que fa als professors, és cert que darrerament es viuen episodis increïbles de pares volent participar del procés educatiu del seu fill a l’escola amb una manca total de criteri, d’objectivitat i, precisament, d’'educació'. L’autoritat que ha perdut en alguns casos el professor a l’escola ve canalitzada, sobretot, per la manca de criteri de molts pares en voler entendre quines són les seves funcions i quines les dels educadors professionals.
En canvi es parla molt menys dels entrenadors esportius. I els que fa molts anys que ens hem dedicat a l’esport i coneixem tan la vessant professional com l’amateur i, dins d’aquesta, la de l’escola base, tenim coses a dir del com s’enfoca molts cops un dels apartats educacionals dels nostres fills menys analitzat. A l’entrenador el consideren els pares molts cops una perllongació d’ells mateixos si poguéssin dirigir un equip (pensant en molts casos que són capaços de dirigir-lo...), cosa que passa molt menys amb els professors a l’escola. I això, sumat a les lògiques mancances de molts dels que es dediquen a l’esport base, és el que confecciona el còctel explosiu que pot acabar amb lamentables espectacles que setmana rera setmana es poden veure a camps de futbol, de bàsquet, o de rugbi quan els resultats no quadren amb l’objectiu esperat. Tanganes, insults, menyspreu... Què us he de dir que no sabeu?
Els problemes educacionals a l’esport base venen en la majoria dels casos produïts per l’actitud dels pares i, estranyament, pels propis jugadors. Així com a l’escola la majoria dels alumnes hi són per obligació i si els ho permetessin anirien a fer qualsevol altre activitat, a l’esport base un s’hi apunta perquè vol, normalment perquè li agrada molt l’esport que practica. Per tant, l’esperit amb que estan disposats a entendre un crit, una correcció o una derrota és sempre més positiu que el que poden tenir a l’escola entre setmana.
En canvi amb els pares succeeix el contrari: entre setmana no poden assistir a les classes, però en canvi són capaços d'empassar-se entrenaments sencers, ja no diguem els partits, i com no, d’opinar sobre el que hauria de fer el seu fill, els seus companys, o en molts casos el seu entrenador. I en la majoria de les disputes s’obliden que el menys important és el resultat esportiu, mentre que altres aspectes com són la cultura de l’esforç, l’idea d’equip, el 'fair-play', o la companyonia estan molt per sobre del que és únicament guanyar o perdre.
Tristament, per conduir un vehicle o per obtenir un títol universitari has de passar per uns quants exàmens i, en canvi, per ser pare no t’evalúa ningú... Potser en un futur a les escoles esportives haurem de posar entrenadors per a pares. I en lloc de fer-los córrer pel camp, els asseurem a una sala i els explicarem allò que sembla que no han après encara. Segur que els jugadors d’aquell equip ens ho agrairan...