Prohibició de l’ús del mòbil al centre escolar

El debat que ha generat la norma ha deixat sense veu el primer interessat, l’alumnat

Ciceró, el pare de l’oratòria, deia, “quan el cor en va ple, el cap en parla sense dificultat”. Els centres educatius sobre la gestió dels usos del mòbil n’hem anat plens per molts cursos. I ara ve una disposició reguladora que en prohibeix l’ús de manera genèrica a partir de setembre, excepte quan formi part d’una activitat acadèmica.

El debat que ha generat la norma ha deixat sense veu el primer interessat, l’alumnat. El nombre d’adolescents que superen les vuit hores diàries de consum de mòbil és alarmant. Negar l’accés a l’aula no vol dir resoldre aquest mal hàbit. Veiem algunes repercussions possibles de l’aplicació d’una norma que ha sigut reactiva a l’acció reivindicativa d’un nombre minoritari de famílies que tenen tot el seu dret a manifestar-se en contra. Però sospito que en aquest cas l’opinió publicada ha generat un biaix perceptiu de l’opinió pública. Ha estat aquest un precedent de futures reivindicacions ateses per una administració reactiva, sotmesa a la por de perdre suports i futurs votants?

Demanar que l’escola posi en conserva durant sis hores al dia l’estri que domina la voluntat dels més joves és realment educatiu? Si es manté la tendència de compensar les hores de dedicació a costa d’hores de descans nocturn, quina serà la incidència en el rendiment acadèmic de l’alumnat? Hem viscut situacions sorprenents: alumnat que portava un tercer mòbil després d’haver tingut retingut un segon mòbil per reincidència en el mal ús, alumnat que després d’haver lliurat el telèfon a l’entrada de l’aula per a fer un examen ha intentat copiar amb un segon aparell…, famílies que es presenten a consergeria convocats amb missatges enviats des de l’aula…, atenció dispersa quan arriba l’hora d’actualització d’algun joc… Però la immensa majoria de l’alumnat acompleix la normativa i ha interioritzat la necessitat d’autoregular-se.

Allò que passa a la societat passa a l’escola. Entendre l’escola com a oasi d’una situació no resolta socialment no respon a una visió de l’educació com a eina de millora individual i social.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem